Mobila trender 2010-2011
Riskkapitalisterna Kleiner Perkins Caulfield & Byers har – i ett försök att hajpa sina investeringar inpom mobilt antar jag – släppt en rapport över mobila trender 2010. Rätt bra utförd och en del roliga siffror. Trenderna presenteras i huvuddrag som;
1. Mobilt som kanal har nått kritisk massa. Stämmer ju även för sverige, där runt 30% nu surfar i mobilen regelbundet, antalet smartphones är uppe i 2 miljoner och aftonbladets mobilsite snart når en miljon besökare i veckan
2. Mobilt är globalt. Inga konstigheterdär, men intressant att reflektera över utvecklingsländer där majoriteten får sin första kontakt med internet via mobilen istället för vi datorn. Därmed blir mobilsiten viktigare för företag än www-siten..
3. Sociala medier accelererar mobilt. Inga konstigheter. Antalet nedladdade Facebook-appar för iPhone i Sverige är nästan exakt samma som antalet sålda iPhones. 20-25% av FB-användare besöker siten mobilt (vilket alltså motsvarar över 100 miljoner(!))
4. Timeshift mot mobilt, något jag skrivit om tidigare och som satt lite eld i baken på mediehusens digitalsälj; Mobilt surfande tar nu andelar och trafik från vanliga internetsiten
5. Mobilannonsering har enorm potential. Om man tittar på hur mycket tid konsumenter spenderar med mobilen, och hur mycket mediapengar som läggs där, är det ganska tydligt att det finns ett ”window of opportunity”. Reklamtröttheten är avsevärt mindre i mobilwebb än på Internet. Dessutom finns ju enorma möjligheter till kreativitet och selektering som inte finns i andra medier (GPS, gyro, interaktion). Problemet ligger i att väldigt få ännu så länge är bekväma med att köpa eller produvera material för mobila media.
6. m-Commerce. Ingen jättegrej i Sverige ännu, men växande. Siffror finns på att 7% sade i Q4 2010 att de handlat något via mobilen, upp från 4% ett år tidigare.
7. Virtuella varor – det sjuka fakta att folk spenderar riktiga skattade pengar för att köpa kossor i Famville. Växer mycket fort, och integration med Facebook Deals och in-App purchases inom iPhone kommer säkert driva på det vidare.
8 Ojämlikheten mellan plattformar – en utmaning för java, symbian och andra operativsystem; Android och iPhone OS användare är extrema vad gäller användning av internet och appar.
9. Förändring sker allt snabbare – se bara mitt förra inlägg; på 2-3 månader har vi gått från 60 000 iPads i Sverige till 170 000.
10. Många trender att hålla koll på framåt; Sjunkande hårdvarupriser, snabbare uppkoppling, molnet, kommpling mobilt-IRL, HTML5, NFC, Gamification etc..
Om man tittar på hur mycket tid konsumenter spenderar med mobilen, och hur mycket mediapengar som läggs där, är det ganska tydligt att det finns ett ”window of opportunity”. Reklamtröttheten är avsevärt mindre i mobilwebb än på Internet.
[…] 3:e smartphone-tätast i världen ShareJag har ju tidigare skrivit en del om antalet smartphones i Sverige. Nu har bloggen / boken Communities Dominate Brands kommit ut med globala siffror för […]