Mobilt växer – stora och små hänger på

6 december, 2010 Av av nilserikjonas

Svenskarna använder mobilen allt mer för att skaffa information, roa sig eller fixa erbjudanden. Estimaten varierar mellan 25-32% av svenskarna som mobilsurfar regelbundet. Aftonbladet har nu slagit på stora trumman och meddelat att man har över en halv miljon besökare i veckan på mobil.aftonbladet.se

Stora och små aktörer börjar nu få upp ögonen för att detta inte längre är en nischkanal för några få tekniknördar, utan en kanal med en helt OK räckvidd, med tyngdpunkt i en attraktiv målgrupp.


Bland de stora märks naturligtvis H&M, som länge jobbat med mobilen som kanal. De ligger kontinuerligt med erbjudanden i Foursquare, kupongen nedan gav mig i helgen 20% rabatt på en fempack svarta strumpor (missat boka tvättid. Igen.)

Roligt är det när även mindre aktörer vågar testa. Jag nämnde nyss Riche, nedan ett exempel från Dramaten (?) där man i DN går ut med en QR-kod man kan fota av. Man får då se ett Youtubeklipp med en monolog från den utannonserade föreställningen. Så enkelt. Så rätt.

Julhandeln online väntas i år omsätta 6-8 miljarder, drygt 10% av totala shoppingen. Jag tänkte köra ett litet stresstest. Efter de senaste veckornas kyla i Stockholm hade jag siktat in mig på ett par Sorel Carobou.

Döm om min besvikelse när de visade sig vara slut – enligt kille på Alewalds inte bar i Stockholm, utan i hela Sverige, ja hela Europa (något fel i produktionslinjen tydligen). Efter att ha grämt mig ett tag igårkväll gjorde jag ett test; Innan sovdags beställde jag ett par via Amazons utmärkta mobilsite (liggandes i sängen med iPhone i ena nypan och kreditkort i den andra). Grymt enkel och pedagogisk process, klart på 7 minuter trots att jag inte hade konto på Amazon tidigare. Enligt deras estimat skall de levereras till den 10/12 (4 arbetsdagar). Återstår att se..