iPad – fluga eller framtid?
Mycket snack om iPad nu, både som produkt (årets julklapp t.ex.) och som medie/annonskanal. Både dagensmedia och resume rapporterar närmast dagligen om medier som lanserar iPad-appar. Det finns många argument både för och emot iPad som kanal, tänkte lista några av mina tankar utifrån ett mediebyråperspektiv;
PLUS
– Attraktiv målgrupp. Early adopters, storstad, högutbildade, höginkomsttagare är ganska självklart en attaktiv målgrupp. Kolla bara på Orvesto-siffrorna för iPhone, 63% mer benägna att köpa en bil inom 6 månader än genomsnittsvensken.
– Läsbeteende. Det är ju vedertaget att tidskriftsannonsering är effektivt och inbjuder till djupare information. Man tar tid på sig att läsa och är intresserad av relevanta annonser.
– Kreativa möjligheter. Det finns ju visserligen samma möjligheter i en rich media-banner på Internet, men det är kanske extra kul att se det här. Byt färg och inredning på bilen i annonsen, snyrra runt den i 3D, hitta din närmaste återförsäljare och begär in offert direkt i annonsen.
MINUS
– Räckvidden såklart. I dagsläget finns det inte särskilt många användare, och svensk lanseringsdag verkar sjutas framåt kontinuerligt
– Kontaktkostnaden. Med tanke på hur få användare det finns blir kontaktostnaden, åtminstone utefter de första förslag på annonsering i iPad-appar från medierna, väldigt hög
– Låg teknisk mognad. De annonsformat som erbjuds idag, och även konskapen i att utveckla för iPad, är så låg att få verkar kunna utnyttja de kreativa/interaktiva möjligheterna särskilt bra. Verkar mest bli en tidningsannons med en klicklänk till företagets hemsida..
Sammanfattningsvis är det mycket av en testverksamhet just nu. Kan vara bra för de som har en teknikintresserad målgrupp och ett varumärke som gärna vill ses som tekniskt framstående. Även bra för de som vill vara tidigt på banan och leda utvecklingen som iPad-annonsör genom att utvecklas kontinuerligt.
Det finns ju även intressanta alternativ för att synas i iPad; Att utveckla en egen företags-app och driva nedladdningar via annonsering och PR
Att annonsera via vanliga hemsidor för att nå iPad-användare är ju ett annat alternativ. Många publicister verkar ha glömt att man surfar på vanliga nätet med sin iPad också, att allt inte måste konsumeras via appar. Och som man i denna villfarelse hamnat i ett läge där man tar väldigt mycket betalat av både konsumenter och annonsörer.
Avslutar med ett par sköna reklamer för iPad-appar som kommit fram. Den för Newsday stoppade Apple från youtube eftersom de inte gillade att man hade sönder en iPad i den..
Newsdat
New Yorker