Jag – en excelryttare

3 september, 2010 Av av nilserikjonas

 –

Schori skriver i Köksbloggen om en liten tabbe av en annonschef på Aftonbladet gjort – att kalla den samlade mediebyråkåren för ”förmedlare”. Detta aktualiserar en ganska jobbig fråga för någon men min yrkesroll; Frågan ”Vad jobbar du med?”. Den kan vara rätt klurig, speciellt när den kommer från någon utanför medie-ankdammen. Är personen dessutom 60+ kan det bli ännu mer komplicerat.

Mitt standardsvar, till far och andra som fortfarande inte riktigt greppar, är; ”En reklambyrå bestämmer hur reklamen skall se ut, vi på mediebyrånbestämmer var den skall synas”. Sen lägger jag till att vissa håller på specifikt med TV eller tidningar, medan jag gör det med internet. Här brukar det dyka upp någon halvförstående nick, en tom blick eller liknnde..

”Alltså jag väljer om det är bäst att synas på aftonbladet.se eller expressen.se”.

”Är det ett jobb” tänker personen i fråga då och byter hastigt samtalsämne..

Nåväl, tillbaka till frågan om förmedlare, eller excelryttare som Martin Schori kallar oss. Media utförs väl till stor del av 3 parter; Marknadsavdelningen har ett övergripande ansvar för att mål skall uppnås vad gäller försäljningen. De kan produkten och kunderna bäst och styr det hela. Eftersom de inte skall behöva lägga sin tid på att rita annonser eller analysera hur stor andel av läsarna av DN som är kvinnor över 45 år använder de konsulter. Reklambyrån tittar på produkterna, vilka fördelar man skall trycka på mot vilken målgrupp, hur man bästa skall skapa uppmärksamhet och vilja att köpa, och skapar sedan ett kreativt uttryck för detta. Vi på mediabyrån sitter med excelark och kikar på om det är mest kostnadseffektivt att nå målgruppen via TV-reklam vid fångarna på fortet, en tidningsannons i Dagens industri eller en annons på Facebook. Lite mindre kreativt än reklambyrån. Därav ”excelryttare”. Eller ”mediebranchens revisorer”. Eller ”förmedlare”.

Vissa blir mycket upprörd över detta och försvarar sig med mediestrategiskt arbete vi gör, analyser, medielandskapets tilltagande komplexitet, sammansmältning mellan köpt media och PR, kopplingen till sociala medier etc. Äsch, säger jag. Kalla oss förmedlare om ni vill. Age is just a number och förmedlare är bara ett ord.