H&M:s mobilmarknadsföring och nya app

24 augusti, 2010 Av av nilserikjonas

Hennes & Mauritz släppte sin iPhone-app här i dagarna, tillverkad av Mobilento och Ustwo. Den gick naturligtvis direkt upp på topplistan – dock tog den inte toppen direkt och har idag redan halkat ner till tredje plats. Detta trots att man pushar för den via sin facebook-grupp, via hemsidan och via köpta banners på aftonbladet (se nedan). Är dagarna då ett stort varumärkes app automatiskt blir etta vid släppet över? Tror vi Arlas Kokboklåg etta i 2-3 veckor när den kom upp, och då jobbade vi ändå bara med digital PR på den, ingen köpt media.. Times they are changin’.

Vad kan man då säga om appen i sig.. Det är mycket blädderkataloger med bilder på kollektionerna, uppdelat på dam, herr och barn. Inget långsiktigt intressevärde kanske, men snyggt o cleant. En store locator är ju ett måste.. I övrigt finn det 3 grejer som jag tror att H&M har en bra chans att få långsiktigt anvädande av sin app;

  • Nyheter – Man har såpass mycket content (från FB-sidan och andra ställen) att man faktiskt kan hålla denna fräsch och intressant
  • I butik nu – detta är väl den bästa biten; Att låta The H&M addicts – som dagligen måste förbi butiken brevid NK för att se om det kommit in något nytt från trendkollektionen – hålla koll på vad som finns inne just nu. Kan säkert finnas många som gillar att kika in på det via mappen vecka efter vecka.
  • Shake for offer – skaka appen för att få ett aktuellt erbjudande specifikt för dig som app-innehavare. Kul grej, gör att man startar upp appen någon extra gång då och då. Första dealen man fick var 20% på valfritt plagg, en helt OK deal tycker jag.

Kort sagt; En bra, välgjord app, med några fiffiga bitar för att garantera återkommande användande, att man inte bara laddar ner den och använder en gång. Dock inga större fyrverkerier. Ingen augmented reality eller avancerade tidsfördriv.

 

Samtidigt som den här appen ligger live kör man en kampanj för vanliga kampanjsiten bl.a. på Telenor. Känns lite konstigt att inte köra app-kampanjen där också, iallafall på de visningar som går mot iPhones? Oh well..