Vad tycker tonåringar EGENTLIGEN om sociala medier

Vad tycker tonåringar EGENTLIGEN om sociala medier

16 januari, 2015 Av av nilserikjonas

social bild

 

 

Artiklar om sociala medier finns det miljontals av. Många av dom pratar om hur unga ser på socialt – överger de Facebook? Är Snapchat det nya svarta? Vad kommer efter KiK?

 

Ett intressant inlägg i debatten är artikeln A Teenager’s View on Social Media som på sistone fått stor spridning. Det som ör unikt jämfört med andra artiklar i ämnet är att denna faktiskt är skriven av en tonåring, inte en sociala medie-expert i fyrtioårsåldern. Författaren heter Andrew Watts, är 19 år och pluggar på universitetet i Austin, Texas.

 

Visst kan det tänkas att man får med en amerikansk vinkel i detta, men jag tycker ändå att texten är mycket intressant. Nedan är en översättning och tolkning av det Andres skrivit om olika kanaler.

Facebook

 

Andrew ger i stort trendspanarna rätt vad gäller Facebook; Det har ingen attraktion alls hos tonåringar av idag. Det beskrivs som något man fick för länge sedan och som alla har, men ingen tycker är spännande. Det används främst som ett slags adressbok, och ett verktyg för grupp-chattar. Andrew känner också att många väljer bort Facebook för att det anses för nedlusat med reklam.

Instagram

 

Instagram är den mest använda sociala kanalen i Andrews kretsar, där folk är aktiva i klart högre grad än på FB. Här presenteras ett par teorier om varför det är så:

 

  • Kontrollerad spridning. Man slipper oroa sig för att allt man gör dyker upp i massa andra människors flöden för att sedan sparas och kommenteras vidare. Det är bara bildpostningar och likes.
  • Jag behöver inte följa alla som följer mig. Blir jag vän med någon på FB kommer den personens interaktioner synas hos mig. På Instagram kan jag vara mer selektiv med vem man följer tillbaka – vilket skapar ett relevantare flöde.
  • Det är fortfarande en yngre profil på Instagram – medan Facebook nu flödar över med farföräldrar och andra 50+
  • Folk postar mer sällan och lägger mer tid på att göra inlägg med kvalité.
  • Instagram har inga utlänkar – vilket gör att man slipper spammas med en mängd länkar

 

Twitter

 

Twitter ser Andrew som ett nischat media. I mångt och mycket ses det till skillnad från övriga kanaler som ett ställer där man följer och interagerar med folk som inte är ens vänner. Det finns en klick av användare som är mycket engagerade, men det finns ingen bred förståelse för vad man skall ha Twitter till .

En intressant observation är att vissa har ett twitter-konto som de driver för att bygga en intressant profil för sig själva inför potentiella framtida arbetsgivare.

 

Snapchat

Snapchat är den snabbast ökande kanalen, något författaren kopplar till frihet; På snapchat behöver innehåll inte vara putsat och polerat som på Instagram, och saker kommer inte sparas och analyseras som på Facebook.

 

” Snapchat innebär mycket mindre socialt tryck jämfört med alla andra populära sociala medier. Detta är vad som gör det så beroendeframkallande och befriande . Om jag inte får några likes på min Instagrambild eller Facebookpost på 15 minuter komemr jag antagligen ta bort den. Snapchat är inte alls på det viset – det fokuserar istället på att skapa en sann berättelse om en dag i ditt liv , inte någon filtrerad / förändrad / handplockad höjdpunktskavalkad . Det är ditt verkliga liv”

Tumblr

Tumblr:s attraktivitet ligger i dess anonymitet. Att kunna dela saker och skapa en egen persona, utan att någon kan koppla det till din person i den fysiska världen. Här skapar man fritt en krets av vänner baserat på intressen, inte baserat på vilka man känner i fysiska världen. Det postas, följs och skapas nya kontakter, men inte så mycket socialiserande sker på själva Tumblr-plattformen.

 

Övriga kanaler

 

LinkedIn – ett måste rent karriärmässigt, men inget man använder aktivt.

KiK – meddelandetjänst med begränsad utbredning i Andrews kretsar

WhatsApp – meddelandetjänst som folk främst använder när de är utomlands, för att skicka internationella meddelanden på ett enkelt och effektivt sätt.

YikYak – contentplattform som inte baseras på vänner utan bara på populärt content i din närhet – som ökande i populatitet.

Medium – en bloggplattorm med lite med social funktionalitet som börjar bli populär.

 

 

I min mening är den här artikeln en intressant inblick i en tonårings syn på sociala medier. Vissa saker är mer amerikanska än globala – min gissning är att Twitter har en något bredare appeal i andra kretsar, och att YikYak främst nått framgång i USA – men insikterna kring Facebook, Instagram och Snapchat tror jag gäller i breda lager.