Social medier i Sverige hösten 2014 – räckvidd, inkomstnivå, könsfördelning besöksfrekvens via Orvesto
Jah har ju gjort det till en återkommande vana att titta på siffrorna för sociala medier i Orvesto. Nu var det dags igen. Skillnaden den här gången är att jag bett min eminenta kollega Åsa Samulesson göra något snyggt av datan – istället för att bara ta fram fula excel-diagram.
Detta är då siffror från Orvesto 2014:2 som släpptes någon gång i oktober. Räckvidds- och målgruppdsdatan är framtagen på alla besökare, från de som besöker en kanal ”Någon gång per år” till de som är inne ”Flera gånger om dagen”. Kolumen längst till höger visar just denna uppdelning, bland de som säger att de är besökare, hur flitiga är de. Exempelvis är Instagram-användare mycket flitiga, mendan många Pinterest-användare bara är inne någon gång per kvartal eller år.
Högst andel kvinnor hittar vi på Pinterest (70%), högst andel män på LinkedIn (60%).
Nytt för den här omgången data är att Vine och Snapchat är med. Det är ganska lpga siffror så den statistiska säkerheten är inte fantastisk, men kul att se en indikation i alla fall. Så här landar det då;
Besökare i tusental
Facebook 4233
Instagram 2079
Linkedin 1221
Twitter 1143
Pinterest 849
Snapchat 436
Vine 359
Det finns ju många källor till den här typen av data – nyligen släpptes exemepvis utmärkta Svenskarna och Internet 2014. Orvesto har sina brister (siffrorna är exempelvis bara på de 16-80 år) men är samtidigt högintressant eftersom kan korsköra sociala medier mot en uppsjö andra faktorer, som inkomst, antal barn, konsumtion av printmedia eller benägenhet att köpa en ny bil inom 2 år. En guldgruva att gräva sig ner i för oss på Isobar som är lite nördiga kring Sociala media!
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.
5 kommentarer
Kommentarer inaktiverade.
[…] Isobar har med Orvestos hjälp tagit fram statistik för sociala medier i Sverige under hösten 2014. Den inkluderar räckvidd, inkomstnivå, könsfördelning och besöksfrekvens. Extra intressant att snabbt få en översikt över antal konton tycker jag! […]
[…] Bildbaserade inspirationssajten Pinterest erbjuder promoted Pins, ännu ej i Sverige dock. Sajten är intressant generellt med en relativt andra sociala medier något äldre, tydligt kvinnlig målgrupp. Pinterest ger mycket inlänkningar till den egna sajten vilket är intressant. Runt 850′ användare i Sverige. […]
Hej – i grafiken ovan har Pinterest 849 000 besökare och Snapchat 436 000 men i den löpande texten har de siffrorna kastats om. Jag utgår ifrån att det är som det ska vara i grafiken – eller?
Hej Tina! Stämmer bra, har uppdaterat löptexten nu. Tack för att du såg detta!
Mvh
Nils
[…] är lite uppdaterade siffror på den infographic jag tog fram tidigare. Detta är nu från Orvesto 2014:3, vilket innebär data insamlat hösten […]