Spotify först med framtidens format
Digitala annonser har länge skapats främst i Flash.Det är ett format som har många fördelar vad gäller enkelhet att jobba med och vad gäller filvikter.
Dock finns det även nackdelar, bland annat vad gäller att skapa mer dynamiska annonslösningar och vad gäller mobiler och iPads. iPhones och iPads kan nämligen inte hantera Flash (enligt ryktet efter ett infekterat bråk mellan Steve Jobs och Adobe). Resultatet blir att alla som går in på en vanlig www-sida med dessa enheter får se en ganska trött, statisk ”reservbanner”. När mobilsurf nu ökar starkt blir det dock en allt större andel som ser dessa trötta reserver, och därmed börjar det bl iett reellt problem.
En lösning som många gillar är HTML5, ett format med många kreativa möjligheter, som är dynamiskt och som även funkar på mobila enheter. Eftersom branchen varit så inkörd på Flash har dock övergången gått gasnka långsamt. Spotify driver på utvecklingen genom att nu säga att de inte tar Flashformat för annonsering längre. Kul, framåtlutat och djärvt!
Här finns några exempel på kul annonser byggda i HTML5..
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.