Mobilrekord i sommar – hängmattseffekten
I dagarna rapporterar både Expressen och Aftonbladet trafikrekord för mobilen (via Resumé och Dagens Media).
Naturligtvis samverkar måga faktorer till detta; Generell rörelse mot mobilt i Sverige, ett bra arbete med mobilsajten från dessa tidningar, nyhetshändelser som drar mycket folk som vill bli uppdaterade live.. men bidragande är också den klassiska hängmatts-effekten. När vi har semester flyttar vi tillfälligtvis mycket av vårat surf från desktop till mobilen. Vi sitter inte framför en dator 9-17 varje dag, då blir mobil mer huvudkanal för nyhetsuppdateringar.
Detta syns tydligt när man tittar på Statcounters siffror för sverige under juli; Chrome och Firefox tappar, medan Safari ökar drastiskt.
Både Expressen och Aftonbladet visar enligt KIA index större räckvidd för mobilsajt än för webbsajt under de senaste veckorna. När hängmatts-effekten försvinner kan detta pendla tillbaka tillfäligt – men det definitiva tronövertagandet för mobilt är inte långt borta. Spännande tider när man skall utforma kampanjer och reklam på ett effektivt sätt!
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.