Lång tystnad bryts av Svenskar och Internet
Herregud, tittade på WordPress-admin här och insäg att det var en dryg månad sedan jag bloggade senast. Med undantag av sommarsemestrar har nog inte det hänt sedan jag startade den här bloggen i juni 2010. Har inga ursäkter men ett par förklaringar;
Ny bebis sedan i mars tar upp en del tid, och gör det svårt med de där ”hänga kvar på kontoret efter 19 för att slökolla lite Orvesto-statistik”-sessionerna.. Och nytt jobb sedan juni tar upp en hel del tid generellt, och har även gjort att en del av mitt skrivande hamnar på Isobars hemsida eller i det nyhetbrev vi skickar varannan vecka (anmäl er gärna här).
Hur som haver – rättning i ledet. I november släppte fantastiska .SE-stiftelsen sin senaste upplaga av studien ”Svenskarna och Internet”. Som vanligt en riktig godispåse för de som arbetar med digital kommunikation.Nytt för i år är att rapporten inte bara släpps som en pdf, utan som ett interaktivt webbgränssnitt .
Några viktiga observationer från de siffror som kommit fram;
- Genomsnittsanvändaren tillbringar 3 timmar och 14 minuter på sociala nätverk, främst Facebook
- Facebook är fortfarande störst bland sociala media (66% av internetpopulationen) men andra knappar in (Instagram 15%, Twitter 17%). Intressant att se att Twitter, som länge synts som ett nichmedia för någon form av elit, faktiskt har större räckvidd än Instagram, som nämnts som det nya folkliga sociala mediet. Justin Bieber-effekten?
- 65% av svenskar använder en smartphone, 31% en läsplatta (jfr med Orvestos siffra där 62% av svenskar surfar med en mobil >1 ggr / vecka, och 39% 15-17 har tillgång till en surfplatta)
Hoppas kunna hitta tid att skriva mer snart.. Fridens!
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.