Miljöpartiet kampanjar
Dagens Media skriver om att Miljöpartiet motvilligt tvingas göra TV-reklam, eftersom alla andra gör det. Det är nog mer eller mindre rätt öndå. Som räckviddsmedia med förmåga att snabbt nå ut och förmedla djupare värderingar är det svårt att slå TV. Obamas sociala medier-framgångar i all ära, men ingen kan ju tro att han hade lyckats utan TV i grunden..
Och där är väl lite av styrkan med digitalt och sociala medier – förmågan att skapa hävstång på traditionella kampanjer. Att förstärka och förlänga effekt. Att som Obama ha med sitt Twitter-konto i tv-reklamer för att få followers som över längre tid tar till sig hans budskap.
Därför är det kul att lösa att MP behåller det ambitiösa tänk fanns innan TV kom in i bilden. Vännerna på DIST ska få ut kampanjen och filmen digitlat. Lycka till vänner.
Personligen tycker jag att det är riktigt kul att tanten som återvinner glas i filmen är den snuskiga kärringen från Sverige Dansar o Ler.
Miljöpartiets reklamfilm 2010
Sverige dansar o ler – Studio Tord
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.