Ringa inte längre vanligaste aktivitet i mobilen
Redan för 3-4 år sedan kom rapporter från andra länder om hur detta med att ringa röstsamtal var nere på femte plats bland mest populära smartphone-aktiviteter.
I senaste Orvesto (2015_2) finns lite svenska siffror. Antal minuter per dag står inte på samma sätt, men däremot vad man använder sin mobil till dagligen, veckovis etc.
Ett par saker är intressanta;
- Vanligaste aktiviteten i det här urvalet är att surfa, som hela 67,4% av svenskar 16-80 år gör varje dag.
- Även SMS/MMS:ar är vanligare att göra dagligen än röstsamtal (54,4% vs 54,1%)
- Nästan hälften av alla svenskar besöker sociala medier i mobilen varje dag – 48,9%
- 18% skickar meddelanden via appar varje dag, och 25% jämför priser via mobilen minst en gång i veckan.
Detta understryker så klart vidare vikten för marknadsförare att få ordning på sin mobila närvaro, både hemsida och i sociala medier. Det visar också på ett skifte i hur konsumenter föredrar att kommunicera vilket kan vara relevant att följa – om de helst kommunicerar via webb och meddelandetjänster, hur bär man då förändra sin kundtjänst och affär.
Att en fjärdedel av svenskar jämför priser i mobilen minst en gång i veckan är naturligtvis jätterelevant, och visar vilket av att jobba med synk mellan olika kanaler vad gäller varumärke, prissättning och information.
Svenskarna rusar vidare in i den mobila världen och det känns fortfarande som många företag har en utmaning i att hänga med.