Ringa inte längre vanligaste aktivitet i mobilen

Ringa inte längre vanligaste aktivitet i mobilen

18 januari, 2016 Av av nilserikjonas

Redan för 3-4 år sedan kom rapporter från andra länder om hur detta med att ringa röstsamtal var nere på femte plats bland mest populära smartphone-aktiviteter.

 

I senaste Orvesto (2015_2) finns lite svenska siffror. Antal minuter per dag står inte på samma sätt, men däremot vad man använder sin mobil till dagligen, veckovis etc.

 

Aktiviteter via mobil sverige 2015

 

Ett par saker är intressanta;

  • Vanligaste aktiviteten i det här urvalet är att surfa, som hela 67,4% av svenskar 16-80 år gör varje dag.
  • Även SMS/MMS:ar är vanligare att göra dagligen än röstsamtal (54,4% vs 54,1%)
  • Nästan hälften av alla svenskar besöker sociala medier i mobilen varje dag – 48,9%
  • 18% skickar meddelanden via appar varje dag, och 25% jämför priser via mobilen minst en gång i veckan.

 

Detta understryker så klart vidare vikten för marknadsförare att få ordning på sin mobila närvaro, både hemsida och i sociala medier. Det visar också på ett skifte i hur konsumenter föredrar att kommunicera vilket kan vara relevant att följa – om de helst kommunicerar via webb och meddelandetjänster, hur bär man då förändra sin kundtjänst och affär.

 

Att en fjärdedel av svenskar jämför priser i mobilen minst en gång i veckan är naturligtvis jätterelevant, och visar vilket av att jobba med synk mellan olika kanaler vad gäller varumärke, prissättning och information.

 

Svenskarna rusar vidare in i den mobila världen och det känns fortfarande som många företag har en utmaning i att hänga med.