Minority Report-visionen på gång
I alla trenddragningar för 4-5 år sedan var man tvungen att ha med ett klipp från filmen Minority Report. Filmen visar hur alla reklamskyltar Tom Cruise passerar känner igenom honom och anpassar sitt budskap efter honom.
I dagarna kom nyheten att Google börjar experimentera med dynamiska utomhusskyltar. På ett sätt är detta ett första steg mot att realisera den vision som syns i Minority report. Visst, teknikerna är annorlunda (Minority-tekniken utgår ifrån ögonigenkänning, Google kommer jobba med väderdata o liknande) men tänket är detsamma; Skapa mer relevant reklam med hjälp av data, även i den fysiska världen.
Detta med big data och personalisering är ju en bred trend just nu, men främst med uttryck i digital marknadsföring (programmatic, retargeting, sekventiell SEO/SEM etc). Riktigt spännande blir det dock när man använder data i 360-persoektiv, i allt från hur man utformar fysiska butiker till hur varukorgen i nätbutiken skall se ut.
Vi har ju sett den här typen av kampanjer tidigare, både Clear Channel och JCDecaux har erbjudit möjlighet till värderstyra kampanjer, eller kampanjer som feedar in data från sociala media. Det intressanta med Googles insteg på marknaden är ju egentligen mängden data google sitter på, och att man kanska kan skapa ännu mer spännande kopplingar.. t.ex;
- Google analytics-koppling; Vad funkar eller vad är nästan slutsålt på hemsidan? Anpassa budskap utomhus efter detta
- Sökmönster; Vad söks det på i närheten av skylten just nu. Hur kan jag skapa relevans i budskapet utifrån det
- GPS-data från telefoner; Var brukar folk röra sig efter att de passerat skylten?
Spännande tider!