Orvesto 2015 – socialt, mobilt, ad blocking med mera
Orvestos första siffror för 2015 kom in härom veckan, och då kan den vetgirige återigen kasta sig över nya siffror om användande av mobiler, sociala medier, adblockers med mera med mera.
Nedan följer en mängd grafer och statistik, men här kommer ett par korta highlights;
- Mobilsurf ökar från 67,8% till 71,6% mot 2014:1. Det innebär att den siffran gått från 4% till 71,6% procent sedan 2006! (http://www.nilserikjonas.se/2014/06/svenskars-mobilbeteende-2006-2014/)
- Allt är mobilt. Bland alla aktiviteter Orvesto listar är det bara e-post, webb-TV, TV-tablåer och radio som är vanligare att göra dagligen via dator än via mobil. 40% av svenskar besöker sociala medier mobilt dagligen – bara 25% via dator.
- Bland social medier ökar Snapchat klart mest – både procentuellt och i absoluta tal. Med ett räclviddshopp på över 500 000 personer sedan i höstas har man mer än fördubblats. Värre ser det ut för Twitter som faktiskt minskar något, och för Pinterest som rasar med 38% enligt Orvesto.
- Ad Blockers är nytt i Orvesto. 21,6% av svenskar använder ad blockers, i målgruppen män 15-14 är siffran 56,7%
Om svenskars mobilsurf
Detta är numera en ganska trubbig fråga. Eftersom Orvesto är enkätbaserat – vad tolkar den som svarar på frågan in i att ”Besöka internet med mobiltelefon”. Uppfattar man att 99% av alla appar är uppkopplade? Tolkar man e-post som att besöka internet, eller ser man bara att besöka webbsidor som internet? Jag tar ändå fram den här siffran eftersom det är en siffra som jag följt över tid, och att det därmed känns relevant. I 2015:1 blev den 71,6%, upp från 4% för 9 år sedan. En fantastisk utveckling..
Om hur man surfar
En ny, och mer relevant fråga, är ställd kring som ”Hur ofta besöker du digitala plattformar via olika devices”. Det man ser här är att daglig kontakt med det digitala sker främst via mobilen. Slår man ihop mobiler och surfplattor under termen ”mobila devices” är det helt dominerande; 95% använder mobila enheter för att komma i kontakt med digitala plattformar veckovis eller oftare, medan motsvarande siffra för dator är 67%.
Vad gör man med sina devices
Bland de vanligare aktiviteter Orvesto listar är det bara e-post, webb-TV, TV-tablåer och radio som är vanligare att göra dagligen via dator än via mobil. 40% av svenskar besöker sociala medier mobilt dagligen – bara 25% via dator.Surfa, läsa tidningar och streama musik är andra aktiviteter som är vanligare att göra via mobil än dator.
Svenskar på sociala medier
Här har vi lite intressanta siffror. I total räckvidd fortsätter Facebook att växa som räckviddslok, Instagram tuffar på och är uppe på 2,5 miljoner svenska besökare. Snapchat tokökar som sagt med mer än dubblade siffror – medan både Twitter och Pinterest minskar.
Tittar man på dagligt användande är det sig likt i toppen – Facebook före Instagram. Dock seglar Snapchat upp som tredje största kanal tach vara hur flitiga användarna man har är.
Om Ad Blockers
En ny kategori i Orvesto, och en mycket relevant sådan. 21,6% av alla svenskar använder ad blockers, men i vissa målgrupper är siffran avsevärt högre; bland män 15-14 är siffran hela 56,7%.
Så vad blir då slutsatserna av allt detta? I min mening detta; Samtidigt som digital annonsering växer so mden av annonskakan, förändras också digital annonsering snabbt. 3 tydliga trender;
- Vi flyttar vårat digitala enheter till mobila enheter, främst smartphones
- Vi blir mer skeptiska till bannerannonsering, främst de yngre målgrupperna
- När bannerannonsering minskar ökar relevansen för sektorer som naitive och sociala medier. Men även där händer mycket, olika sociala kanaler minskar och ökar i snabb takt.
Om man jobbar med digital kommunikation gäller det att hålla sig på tårna, helt enkelt
(detta blev även en artikel i Dagens Media)
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.