Apples nyheter – implikationer för marknadsförare

Apples nyheter – implikationer för marknadsförare

15 september, 2014 Av av nilserikjonas

Den 89 september presenterade Apple ett gäng nyheter på sitt ”Apple Special Event”. De stora nyheterna innefattade en ny iPhone (iPhone 6) som också kommer i en större variant (iPhone 6 plus). Man presenterade också en egen standard för mobila betalningar (Apple Pay) och en Smartklocka (Apple Watch).

 

 

Vad innebär då de här nyheterna på en praktisk nivå för de som jobbar med digital marknadsföring och reklam. Ett par punkter som jag direkt kommer på innefattar;

  • Nya skärmstorlekar. En stor fördel för Apple jämfört med Android har tidigare varit att det finns så få skärmstorlekar att anpassa innehåll till. Det blir krispigare om man bara måste bygga en sidafvör EN skärmstorlek, än om den skall funka på 8 olika som på Android. I och med detta kommer nu Apple öka antalet srtårlekar, och därmed arbetetsinsatsen för att bygga en riktigt bra mobilsida.
  • Kommunikation för en klocka? Apple Watch är en smart klocka som med Bluetooth pratar med din iPhone – och därmed kan förmedla information som karttjänster, meddelanden, sociala media-uppdateringar och annan information från nätet. Det är klart att det kommer finnas appar för bl.a. Facebook. Twitter och Pinterest. Det som ännu inte är klart är vilken form av annonsering som kommer vara möjlig. Det här är en mycket intressant punkt; Oavsett om det kommer annonseringsmöjligheter, eller om man som företag bara kan kommunicera via egna sociala kanaler, så måste man börja lära sig att kommunicera via en helt ny kanal. En liten skärm, med begränsade interaktionsmöjligheter som man antagligen tittar på ganska kort tid. Samtidigt har man den uppe när man är ute och rör sig vilket är intressant, och det kan finnas möjlighet att leda en kund vidare från klocka till iPhone, vilket kan vara början på en intressant konsumentresa.
  • Nya betalningar med mobilen. Mobila betaningslösningar via både NFC och QR-kod har funnits ett tag, med aktörer som Seqr i Sverige. Själva handlandet i själva mobilen (så kallad M-commerce) har dock varit långsam. Folk vill inte genomföra köp i mobilen på grund av krångliga gränssnitt, mycket info som behölver fyllas i, och otrygghet kring betalningslösningarna. När Apple lanserar en lösning kommer mobilbetalningar antagligen få genomslag på bredare front. Med Apple Pay blir detta mycket smidigare, där du använder kreditkort kopplat till iTunes för behandlingarna, och kan godkänna transaktioner med fingeravtryck på skärmen.Detta gör det mycket enklare att genomföra köp i appar, vilket påverkar hur annonsörer bör vikta sina insatser för att utveckla och driva trafik till butiker för laptop, mobil respektive fysisk värld.
  • NFC-kommunikation. Apple pay görs än mer intressant genom att nya iPhone har NFC. Då kan du lägga don mobil mot en kassaterminal och betala på samma enkla sätt i fysisk butik. Men man kan också använda NFC för att med telefonen genomföra andra aktiviteter; Få mer info om ett erbjudande, like:a något, få vägbeskrivningar, rösta/tävla. NFC är inget nytt, men återigen, med Apple i ryggen kan den kritiska massan uppnås för att göra det värt besväret för marknadsförare att ta tag i. Vi ser redan hur utomhusbolagen som ClearChannel börjar jobba allt mer med NFC i sina utomhustavlor. Säkerligen kommer man se mer i butik och på turistdestiantioner framöver. Likt med de tidigare så omdiskutrerade QR-koderna är det viktigt att komma ihåg; det viktiga är inte tekniken i sig, utan vad konsumenten får ut av att interagera med den. Tänk mål snarare än resa..
  • Nytt operativsystem = nya möjligheter. i samband med de nya produkterna släpps iOS 8, det nya operativsystemet för Apples mobila enheter. Här kommer ett gäng nya möjligheter och utmaningar, bland annat; Safari kommer med WebGL-plugin, vilket gör att du kan skapa snyggare animerade sidor och annonser som funkar från dator till platta och telefon. Appar kan kopplas till fingeravrtycks-säkerhet för snabbt login. Appar kommer dyka upp baserat på om du befinner dig nära den plats där du senast befann dig.

Säkerligen finns det fler saker att ta i beaktande, men detta var ett par grejer jag tyckete var viktiga. Ska bli spännande att se hur svenska marknadsförare tar tag i detta!
Screen_Shot_2014-09-09_at_19_39_16_contentfullwidth