I Resumé om Uppmärksamhetssamhället
I Resumé skrev Andreas Rågsjö Thorell en lång artikel med utgångspunkt i Nanna Gillbergs bok Uppmärksamhetssamhället. Boken är en skildring av ett modernt samhälle där man mobilfilmar konserten snarare än ser den, där selfies är narcissismensmoderna mylla och likes är en valuta för gramgång.
Jag fick frågan om hur denna utveckling påverkar reklam och media ur ett strategiskt perspektiv. Artikeln finns att läsa i sin helhet här för prenumeranter, men sammanfattningsvis;
- Marknadsföring går från push till omnichannel – när konsumenten tar del av reklambudskap kan man anta att uppmärksamheten är splittrad. Och efter en reklamimpuls använder man flera olika källor – även sociala medier – när man fattar köpbeslut
- I ett nytt medielandskap måste man kunna arbeta med både reklam och förtjänade medier, med ett starkt digitalt kunnande som grund
- Om man vill använda kraften i konsumenter som egna mediekanaler gäller det att ha tungan rätt i mun – det kan lätt bli osmakligt eller övertydligt ”köpt”
Lyckades även inflika att i detta nya landskap känns det väldiogt modernt att jobba som vi gör på Isobar – med koncept/reklam, socialt/PR, samt digitalt/teknik som 3 starka pelare.
P.S. Iden med selfies som artikelbild känns såhär i efterhand också rätt narcissistisk..
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.