Facebook börjar känna av ljud!
I mitten av maj släppte Facebook en mycket pännande uppdatering; funktionalitet som gör att mobilappen kan kännaav och analysera ljud.
Detta är ett område som tidigare dominerats av appen Shazam. Shazam togs fram för att man skulle kunna få information om en sång som spelades på radion genom att hålla fram mobilen. Man fick då veta låt och artist, och kunde med ett enkelt klick gå vidare till den låten i iTunes, Youtube eller Spotify.
I Facebooks variant handlar det om att kunna addera identifierade ljud från musik eller TV/filmer till statusuppdateringar, t.ex. ”Känner arbetsveckan närma sig sitt slut medan jag lyssnar på Happy av Pharell” eller ”Chillar i soffan och tittar på House of Cards avsnitt 4”. Vänner som ser din statusuppdatering kan då klicka på den och höra en 30 sekunders snutt av det du lyssnar på.
Anledningen till att Facebook ger sig in på detta område är antagligen relaterat till 2 aspekter på digital annonsering;
1. Styrningar. I digital annonsering pågor ett ständigt arbete i att försöka öka relevans och effekt i kampanjer genom att styra kampanjer mot en relevant målgrupp. Genom att jag registrerar vad jag lyssnar och tittar på lär sig Facebook än mer om mig. Den konskapen kan de sedan låta annonslörer använda när de annonserar på Facebook. (istället för att annonsera Spindelmannen 4 bara mot män 16-23, kan man nu potentiellt styra på de som sett Spindelmannen 3)
2. Second Screen. Att hitta synergier mellan mobilt och andra medier är ett hett område. Studier från bl.a. Schibsted visar att reklameffekten av en kampanj kan fördubblas om man når någon via både ett traditionellt media som TV och samtidigt via mobilen. Nyvarande variant av FB-appen innebär att man måste aktivt starta ljudigenkänningen, men steget är inte långt till en app som lyssnar hela tiden opch anpassar reklambudskap efter vilka ljud som finns i bakgrunden. Och i nästa steg kanske FB låter appen snurra i bakgrunden på din telefon, och säljer ljudinformationen vidare till andra sidor du besöker, som t.ex. Aftonbladet mobil. När du tittar på Idol och reklamen kommer igång kanske du kollar aftonbladet, men då kommer det upp en mobilbanner från samma annonsör som hört i TV:n.
Det är i min mening en mycket spännande nyhet. De ljudigenkännings-kampanjer som gjorts med Shazam har fått begränsad effekt eftersom ganska få personer regelbundet använder appen. Facebook i mobilen används flera gånger per dag av miljontals svenskar, och kan därmed ge en helt annan utväxling. Här finns påtential för effektivare kampanjer genom synergier och styrningar, men också en klar potential för att skapa kreativa och roliga twistar på kampanjer.
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.