The Power to Suprise
När jag gick i gymnasiet på Samskolan i Göteborg fanns det någon form av ”följ en förälder till jobbet”-aktivitet. Eftersom Viktor Byhr gick på skolan blev en av de tillgängliga platserna att besöka reklambyrån Valentin & Byhr.
Jag och en kompis åkte dit, och med stora ögon betraktade vi alla de markörer för coolhet cirka 1998 som passerade framför våra ögon; Frilagd tegelvägg, espressomaskin, några nummer av tidningen Wallpaper i en hög på ett bord, stressade människor i fyrknäppta (!) smala kostymer. Kärleken var omedelbar.
Vid en senare tidpunkt fick man ibland följa med kompisen Christian till hans pappa på numer ainsomnade reklambyrån Smile. Där fanns inte bara en lekfull approach till att jobba utan också ett outtömmligt förråd av chips (de hade Estrella-kontot).
Tyvärr insåg jag över tid att jag kanske saknade den kreativa ådran för att jobba på en reklambyrå per se, ”jag är för dålig på att rita” som jag brukar uttrycka det. Via ekonomistudier hamnade man då istället i en hangaround-verksamhet till kreativitet; mediebyrån Carat.
Nu, drygt 15 år senare, sitter man på en digital reklambyrå. Jag kan fortfarande inte rita, jag har ingen större koll på vad ”Final Art” innebär, och jag väntar fortfarande på chipsen. Men det är väldigt väldigt roligt.
Och glädjen kröntes ytterligare härom veckan när det blev klart att biltillverkaren KIA – med payoffen The Power to Suprise” – väljer Isobar som byrå . Mycket roligt väntar framöver!!
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.