Carats trender 2013
Tillsammans med kollegorna Peter Cederholm och Elin Moritz har jag varit delaktig i att trendspana lite för Carat. Vi har kört dragningar under februari-mars, och det har varit riktigt kul. Trenderna blev bland annat en artikel i Dagen Media, och nu har vi även lagt upp hela dragnigen som film på youtube.
Trenderna i sammanfattning;
- Asset light – fysiska tillgångar övergår i tillgänglighet och tjänster
- Primetime – TV förändas i 2 riktningar; Icke-linjert tittande på nya skärmar, och linjärt tittande med second screen som höjer upplevelsen
- Elefanten i rummet – Mobilen är en trend även i år. Enormt snabb tillväxt och ett måste att ta tag i. Påverkar även andra mediekanalers effekt.
- Statusjakten – Vad är värt att dela. Konsumenter vill vara coola och ha något spännande att dela i sociala medier. Där finns en energi som varumärken kan exploatera
- Makers – Nya tekniker gör det enklare att skapa saker, sätta upp nya produkter och tjänster. Konsumenters kreativitet blomstrar.
- Seriously – I ett tilltagande mediebrus är det viktigt att sticka ut. Att inte ta sig själv på så stort allvar, att vara snabb och djärv i sin kommunikation hjälper.
Nu kommer det spännande arbete med att se hur dessa trender kan tillämpas i arbetet för kunderna under kommande år…
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.