Second Screen / Multiscreen – aktiviteter i Sverige och learnings från SuperBowl
Superbowl har just gått av stapeln och det finns en del grejer kring kopplingen mellan TV och den digitala världen. 50% av reklamerna nämnde Twitter som en kanal där konsumenter kunde interagera, 8% talade om Facebook och ingen pratade om Googles sociala initiativ Google+
Nedan finns en snygg infograf från Mashable som samlat lite insikter om Twitter-interaktionen.
I en tid då alla har en möjlighet att interagera och följa utvecklingen online i realtid, är det bra att även som annonsör vara alert. En av de som var snabbast på banan var Oreo, som har en historik av aktuellt kopplad reklam. Direkt efter strömavbrottet på Superdome-arenan körde de ut denna annons i sociala medier, och lyckades få en massa omnämnanden och 35 000 nya följare på Instagram som effekt;
Googles senaste siffror visar att 77% av konsumenter regelbundet har en skärm till framför sig när de tittar på TV. Det verkar som att superbowl-annonsörerna har börjat försöka adressera utvecklingen, även i Sverige börjar vissa initiativ dyka upp. Här är några exempel;
LikeTV
MTG satsar på en allaround-app för alla svenska TV-kanaler, vilket känns smart. Har man börjat använda den är det enkelt att bara byta avdelning i appen samtidigt som man bygger kanal. Än så länge ganska basic funktionalitet (Vad skrivs på Facebook, twittra direkt via appen, Imdb-info om programmet och lite info om deltagare i tävlingsprogram). Hoppas att det snart byggs på med mer funktionalitet (se behind the scenes, extramaterial, omröstningar, påverka vad som händer i TV-programmet etc). Riktigt spännande blir det när man börjar addera integrerad annonsering (syns i appen samtidigt som din spot syns på TV, sponsrade tävlingar kopplade till program etc)
På Spåret mobilsajt
SVT har valt att skapa en mobilsajt med tävlingsfunktion till På Spåret. Grundidén är riktigt kul, man spelar samtidigt som de gör på stora skärmen och jämför sina poäng med dem och med Facebook-vänner. Problemet med en sajt istället för en app är att man ibland inte orkar leta fram URLen vecka efter vecka. Dessutom blir det lite praktiska issues, då man får 30 sekunder på sig att skriva in svaret på en fråga, och under de 30 sek hinner det hända en hel del på TV-skärmen.
Pengarna på bordet
TV4 och Pengarna på bordet har en app med samma funktionalitet som SVTs – svara på samma frågor hemma i soffan som man svarar på på TVn. Kul, känns lite smidigare än SvTs, dock ingen integrerad annonsering.
Ullared-appen
Jajjemän, även Ullared har en app! Här svarar man på frågor om programmet samtidigt som det sänds i en liten quiz. Det finns en topplista och möjlighet att dela resultat på Facebook. Skapar med engagemang hos tittare och i grunden bra. Dock lite konstigt att alla frågor släpps vid programmets start, när svaren levereras löpande under programmet. Hade gjorts ännu mer engagerande med en tävling med bra pris kopplat till sig. Även här saknas annonsering i dagsläget..
Kort sagt kan man säga att det är ett område som börjat gry i Sverige, men att det är mest publicister snarare än annonsörer som gjort insatser, och att det än så länge är lite trevande. När man börjar tänka annonsering på flera skärmar, och man börjar mäta TV-reklams effektivitet i hur mycket engagemang den skapar i mobila och sociala kanaler, då är vi något spännande på spåren..