Google Project Glass lanserat
Det har är en riktigt cool grej med ganska hög ”Framtiden fast idag”-faktor; Googles project glass är glasögon som använder head-up display på samma sätt som vissa biltillverkare gör för att visa information direkt på vindrutan. Men kombinerar detta med GPS-information, internetuppkoppling och din Google-info för att skapa en helt uppkopplad upplevelse. Du kan fråga glasögonen efter information, och de visar dig svaret på skärmen. Videosamtal, vägbeskrivningar, google-sökningar på bra butiker i närheten – allt blir möjligt med dessa framför ögonen. Detta är Augmented Reality på riktigt..
De börjar nu släppas ut till marknaden – du måste dock motivera varför du ska få ett par via twitter-taggen #ifihadglass och sedan pynta upp 1 500 dollar, men det kan det kanske vara värt.
På sajten nedan finns lite mer info..
Det som är intressant är naturligtvis möjligheterna som dyker upp för marknadsförare. Spontant tänker man på att det blir viktigt att tänka över sitt sök, att man har rätt geo-positioner på sina butiker online, och att man har en närvaro i Googles plattform Google+, som verkar bli den föredragna sociala plattformen i glasögonen.