DN.se och betalväggen

15 januari, 2013 Av av nilserikjonas

DN.se var först ut bland de större publicisterna att sätta upp en betalvägg. Trots att väggen sattes upp redan i slutet på mars, var idag första gången jag ramlade på den.

 

När jag skulle klicka in på en artikel på startsidan och blev ombedd att köpa extratjänsten dagensnyheter.se eller logga in med existerande prenunerantuppgifter. Vet inte om detta är ett tecken på att mer material flyttas in bakom betalväggen nu, eller om jag bara har haft tur och inte träffat på det tidigare.

 

 DN.se betalvägg

Intressant är dock att det inte går att se någon tydlig nedgång i antalet sidvisnignar per besök på hemsidan sedan väggen infördes. Det ligger stadigt och pendlar mellan 2,7 och 3 sidvisningar per besök. Det syns en nedgång sedan jul i år, men det kan lika gärna ha att göra med den långa julledigheten i år som att det skulle gjorts någon teknisk förändring vid årsskiftet.

DN.se sidvisningar per besök

 

 

I vilket fall intressant att fortsätta följa framöver, och att analysera när andra medier går in i liknande modeller. Tidiga indikationer från USA ger vid handen att aktiekursen gått upp för de publicister som infört betalväggar..

 

P.S. Är då dagensnyheter.se, utan annonser, en skönare läsupplevelse än DN.se som har banners? I min mening ingen skillnad alls. Men jag är kanske lite miljöskadad..