Jag kommenterar Second Screen i Dagens Media

6 december, 2012 Av av nilserikjonas

 

I senaste Dagens Media (121205) finns en artikel om Second Screen, andvändandet av tjänster för smartphones och läsplattor för att förlänga upplevensen av något man ser på stor-TV. (man behöver dock vara prenumerant och logga in för att komma åt den..)

 

Bl.a.

– Det är svårt att säga vem som kommer ta ägandet över tittarna i second screen, men det är ett så spännande område att alla kanalhus vill vara med och få sin del, säger Nils Andersson Wimby, kundansvarig på Carat.

 

– Företag kan förlänga sina sponsorskap hela vägen ut med direkta erbjudanden till kunderna. Vi kommer att se spännande lösningar i mötet mellan program, annonsörer och det digitala, säger Cecilia Beck-Friis på TV4.

– Men i första skedet är det viktigaste för annonsörerna att se till att ha en bra mobil närvaro och söksäkra sina kampanjer, säger Nils Andersson Wimby.

 

Och lite i den HÄR artikeln

 

Både SVT och TV4 planerar nya programspecifika digitala tjänster nästa år, men Nils Andersson Wimby, kundansvarig på Carat, tror att vi även kommer att se fler kanalneutrala plattformar, som samlar alla program i samma tjänst.

– Många vill koppla tjänsterna till det egna varumärket, men ju fler appar, desto svårare att få folk att ladda ned dem, säger han, och fortsätter:

– MTG:s app är intressant och de kan ha en fördel av att vara först med att paketera allt i en plattform. Behovet av paketering och guidning ökar ju större valmöjligheterna blir.

källa: dagensmedia.se 

 

Ingen tvekan om att Second Screen och synergier mellan olika medieslag är den senaste snackisen i medievärlden (efter ”sociala medier” 2010 och ”mobilt” 2011). Utmaningarna just nu handlar till stor del om att annonsörer och reklambyråer skal bli bekväma i att anpassa budskap för mobiler och läsplattor, samt att vi skall hitta bra sätt att mäta synergieffekterna.  Ett väldigt spännande område där det lär hända mycket framöver!