Mobile First – på riktigt
Jag har flera gånger tidigare skrivit om hur företag är alltför långsamma i att ta den mobila revolutionen på allvar. Nu skriver Google en debattartikel i senaste Dagens Media som vidare understryker detta. Det handlar inte längre om nÃ¥got ”nytt kul och kreativt”, det handlar om att missa försäljning och göra konsumenter förbannade för att man inte tar det mobila på allvar.
Man måste ändå applådera Google som var tidigt ute med att se detta. Detas motto ”Mobile First” (att först utveckla lösningar för mobilt, och sedan anpassa dem för andra miljöer) har aldrig känts mer rätt i tiden.
Google gör också mycket studier om den mobila utvecklingen, man kan bli sittande i timmar framför rapporter och interaktiva tjänster som www.ourmobileplanet.com
Nedan finns ett gäng siffror och statistik som visserligen är USA-baserade, men ändå mycket intressanta. Exempelvis statistik som att;
90% av konsumenter har ibland consumer journeys som börjar på en enhet (t.ex smartphone) och sedan fortsätter på en annan (t.ex. dator)
77% av tiden som man tittar på TV har man en annan skärm framför sig, oftast en smartphone.
Det faktum att man alltid har sin smartphone med sig ger större andra möjligheter att vara spontan; 4/5 av all shopping via smartphone är spontan.
Källa www.thinkwithgoogle.com