Svenskarnas kärlek till Smartphones

13 augusti, 2012 Av av nilserikjonas

Flera tecken finns på hur svenskarnas kärlek till mobilen blir allt starkare. I de senaste Orvesto-siffrorna anger 3 244 000 personer 15-79 att de har en smartphone, 44% av de tillfrågade. När Google ställer frågan landar är siffran ännu högre, men en peak i målgruppen 18-29 år där siffran är hela 82%.

 

 

Med en genomsnittlig penetration på 51% hamnar Sverige på 5:e plats bland de 26 länder där Google gjort enkäten.

 

 

 

 

Det som också är intressant med Googles studie (som ligger på utmärkta sajten www.ourmobileplanet.com ) är att den går in mer på beteende med smartphonen. Man har blanda annat med frågan om huruvida man gjort något köp via luren;

 

 

 

Innan vi börjar jubla över mobilhandelns genombrott och börjar bygga mobilanpassade ehandelslösningar i parti och minut; Många av de som svarat ja här har antagligen aldrig gjort något mer avancerat än att köpa en app eller en SMS-biljett.

 

 

 

Google har också tittat på i vilka situationer man köper eller söker information till köp.

 

 

Det vanligaste stället att söka är i hemmet, och här finns en stor roll för s.k. second screen, det vill säga att man använder mobilen samtidigt som man tittar på TV. Kommer det info eller reklam om en produkt kan man snabbt och enkelt söka mer information. Hemmet är också det ställe där man i högst grad går hela vägen och genomför ett köp. Över 20% har gjort undersökningar medan de sitter i kollektivtrafiken, vilket talar för potentiella synergier mellan bussreklam och mobil marknadsföring. 18% söker information i butik, och här har säkert prisjämförelsesiter en stor roll, innan man köper en TV på Elgiganten gör man en liten koll om den finns billigare på något annat ställe.

 

När man tittar på varför folk surfar  med sin smartphone finns det ett par intressanta saker; Största anledningen till surf är att fördriva tid (71%). Detta är en intressant faktor för marknadsförare; i mobila sfären vill folk bli förströdda och ha mycket intressant content – här finns alltså möjlighet att infpirera och ge fördjupad information om ett erbjudande. 6% surfar mobilt för att de inte har någon dator hemma. Detta ligger i linje med en studie från Pew Internet & American Life som visar att 31% av amerikaner använder mobilen som sin främsta kontaktyta mot internet. Liknande siffror finns för andra marknader, och det understryker vikten för varumärken att ha en bra närvaro mobilt.