Mediepriser mobilt 2011

Mediepriser mobilt 2011

12 december, 2011 Av av nilserikjonas

Inför kommande år surras det mycket i branchen om mediepriser. Å ena sidan är det fortfarande smockfullt i TV och utomhus vilket driver upp priser. Å andra sitan har vi kanske någon form at kris vid dörren.

Dagensmedia frågade mig om mobilpriser i samband med detta – blev en smula beskuren i mina resonemang men det mesta kom med. Nedanför bilden finns mitt kompletta resonemang.


– Hur är prisläget i dag i mobilen?

Prisläget är både högt och lågt;

Det är lågt med tanke på den attraktiva målgruppen som mobilsurfar, med tanke på hur effektivt mediet skapar effekt och med tanke på hur högt engagemang och klickfrekvenser är.

Samtidigt är mobilt kanske det enda medieslaget idag som inte har problem med utförsäljning i någon form; det är också ett media där det finns en teknisk tröskel för varumärken att komma in och prova. Det motiverar höga rabatter i dagsläget.

– Vad tror du om utvecklingen nästa år?

Jag tror vi kan komma att se en liten prishöjning hos de mest populära kanalerna, men inte över hela medielandskapet.

Under nästa år kommer vi se en fortsatt kraftig tillväxt av investeringsvolymerna i svenska mobila medier. Det innebär att det antagligen för första gången kommer bli lite trångt i attraktiva, välkända kanaler – vilket kan innebära viss prishöjning. Samtidigt finns det en mängd siter utanför de mest kändas skara som fortfarande har låg utförsäljningsgrad – där vi antagligen kommer se ganska statiska priser.

Den stora utmaningen för svenska medieägare just nu är inte att få upp marginalerna på existerande business – det är att få fler annonsörer att testa och komma igång med mobilt. I det läget är det fel att höja priser.