Mobil marknadsföring tokökar – i marginalen
Mobil Business har en artikel om de stora framgångarna för mobilanninsering; Upp 200% jämfört med förra året. Omsättningen är nu större än för bioreklam, och ser ut att landa på 175 miljoner för 2011.
Detta är positivt men samtidigt på väldigt låga nivåer. 175 miljoner motsvarar kanske 0,4% av mediebyråkakan, vilket är alldeles för lite för ett media som används varje vecka av mer än 20% av Svenskarna.
Magnus Alshelm från IRM säger i artikeln att en breomskloss varit mediebyråerna. Jag kan inte tala för mina kollegor i branchen, men inom Carat har vi kommit igång ordentligt – om totala marknaden blir 175 mil i år har vi bidragit med en betydande del av det.
Jag vill peka på en annan faktor som bromsar; Mobil annonsering halkar efter eftersom varumärken inte har en bra mobil sajt att landa trafiken från annonsering på. Här finns en klar fördel för de som är djärva nog att göra en investering i en ordentlig mobil plattform reedan nu.