Om Places.. [edit]
Det pratas mycket idag om att Facebook skall lägga ner sin positioneringstjänst – Places – i dess nuvarande form. Framöver skall man kunna addera position till en status, men man kan inte bara checka in utan att skriva något först.
Link textMarcus Welin (http://twitter.com/#!/markuswelin ) skriver ett bra inlägg som belyser en aspekt på det; Att Places halkar efter tjänsten Foursquare vad gäller användarupplevelse. Foursquare växer snabbt (nu över 10 miljoner anv.) och hittar ständigt på nya uppdateringar med poängsystem, tipsfunktioner med mera.
Jag tänkte ta upp ett par andra potentiella anledningar – jag tror nämligen inte känslan av att ha en sämre tjänst är tillräckligt för att ta ett steg ner från striden med Foursquare.
Min misstanke är att Facebook svarar på klagomål på användarupplevelsen på Facebook som community. Sedan Places kom har allas feeds fyllts av incheckningar, ofta rena positioneringsangivelser utan kluriga betraktelser eller bilder. När det finns ett alternativ att bara checka in, blir folk för lata för att skriva eller fota något underfundigt – och därmed blir Facebook tråkigare.
Det andra man kan fundera på är om Facebook skulle ändra ett koncept som är kommersiellt framgångsrikt, bara för att de tycker att användarprodukten halkar efter konkurrenterna? Jag tror inte det är fallet, cash is King. Alltså kan man fundera på hur mycket utväxling i annonsintäkter Facebook har fått på sitt rabattkupongsystem Deals. Kan man gissa att Deals inte varit den succé Facebook hoppats på, och att man därför skruvar på Places?
Ska bli mycket intressant att följa detta, och vad det innebär för företag och organisationer som lagt mycket kraft på att sätta upp och promota Places i Facebook.
EDIT; Ny info från Facebook säger att det som alla talat om med att Places får en mer tillbakaskjuten roll inte alls stämmer. Gamla tjänsten skall finnas kvar, medan det nya (att addera places till bilder och statusar) istället blir ett tillägg till det gamla. Läs mer här
EDIT 2; Och nu säger reuters att Deals skall läggas ner helt. Jeebus, pallar kanppt följa det här längre
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.