Soppa från flakmoped – grymt!
Gluttade ut från fönstret från Carats kontor idag och hände mig nästan förflyttad till Brooklyn; En sopp-försäljare på flakmoped!!
”Extremt Indie och samtidigt SÅ New York” som kollegan uttryckte det. Saken var biff innan vi ens började diskussionen – bara att kvista ner och beställa 2 st viscyssoise med surdegsbröd, firman visade sig heta Edvinsson Örtqvist Soppan.
Till vår glädje var soppan riktigt god – inget fegande med salt och peppar – och kostade bara 40 spänn ink bröd. Som om inte killarna kändes internationella nog redan visade de sig helt i linje med global transparens och social corporate responsibility – efter oss i kön dök en av södermalms uteliggare upp och undrade om det kostade pengar. ”Ja egentligen, men har du inga pengar kan vi bjuda dig på en portion”. CSR FTW!!
Till vår ytterligare glädje hade de ett embryo till en sociala medie-srategi; De har en facebook-page och checkar in på olika places beroende på var soppvagnen befinner sig. Sociala medier med en positionerings-vinkling, de här killarna är redan mil framför flera av de mångmiljon-företag jag jobbar med dagligdags.
Dock finns det vissa problem; Deras facebook-närvaro är upplagd som en person, inte som en fan page, vilket ger lite begränsningar i vad de kan göra med den. De har dessutom ingen info om facebook-grejen på sin moped, det vore helt klart att rekommendera.
Generellt är sök-säkring ett problem. Söker man på Soppan på facebook dyker det upp 100 pers över dem i listan (verkar vara ett vanligt efternamn i indonesien). Samma sak på google, söktermerna ”Soppan”, ”Soppvagn”, ”flakmoped” medest varianter ger heller inga resultat på google. Där kan behövas viss optimeirng.
Förhoppningsvis kan denna blogpost ge dem en knuff på vägen. Trevliga killar, god mat, bra pris (som de dessutom har sjukt bra marginal på, win-win). Kudos till Edvinsson Örtqvist Soppan!! Bli vän med dem här