Interaktiv reklam gör det roligare
Dagensmedia skriver om Finest nya Webb-TV projekt med interaktivitet, man kan klicka på sker i klippet för att få mer info. Kul grej, Henrik Landin och Pixboom gör väl något liknande med bilder i modebloggar. Möjlighet till engagemang, involvement och mer info är aldrig fel.
LEGO bygger ett spel i iPhone kopplat till sitt fysiska spel Ninjago. Det fiffiga är att för att komma förbi en viss nivå i spelet måste man fota av streckkoden på en LEGO-förpackning med iPhonens kamera. Köpnära interaktivitet i form av skattjakt..Senast i raden är Nokia som härom dagen presenterade ett samarbete med Angry Birds (verkar vara dagens melodi, se tidigare inlägg om Fox och Rio). Nokias specialvariant av Angry birds kommer innehålla en koppling till NFC (Near Field Communication), ett system som känner kommunicerar krypterat med enheter i närheten, typ som SL-korten i tunnelbanan. Detta förutsägs ju bli framtiden för betalningar, vilket kommer göra att man inte behöver tappa bort plånbok och mobil när man är ute och festar, det räcker att bara tappa bort mobilen.
Nokia utgår från en mer lekfull approach, där element i spelet kräver att man är nära en annan mobil med NFC, eller nära vissa NFC-hotspots som skall placeras ut världen över. Digital och fysisk verklighet i varm symbios!
[…] som upplevelse – Intel rockar ShareJag har tidigare skrivit om det här med att ge en digital upplevelse i sin marknadsföring, snarare än att lotta ut saker […]