Ge bort en upplevelse istället – Sociala media utan att köpa folk
Ett av de tröttaste greppen inom marknadsföring är när man skall komma på något kreativt och det landar i en tävling. Vi har alla sett dom, gång efter annan. Svara på de tre frågorna om produkt A och skriv en slogan på max 15 ord. Ett sätt att köpa sig kundengagemang genom att erbjuda ett resepresentkort eller en årsförbrukning av kaffe.
Sen finns det sätt att skapa engagemang där kunden inte erbjuds en produkt. Upplägg där man gör det roligt för kunden att involvera sig. Dessa gillar jag skarpt.
Ett klassiskt exempel på detta – så klassiskt att jag använder det som term för hela detta fenomen – är Eflyourself. OfficeMax, ett grymt tråkigt företag som faktiskt kan liknas vid Dunder Mifflin i The Office, måste själva ha insett hur tråkiga de var. En jul skapade de en julkampanj där man kan sätta in sitt eget och sina vänners ansikten i små tomtenissedräkter, och sedan skapas en rätt festlig tomtedans som man kan maila till vänner och kollegor. Sjuk succé och de håller fortfarande på att uppdatera idén årligen.
Nästa exempel är Burger King, som gjorde ett upplägg där du laddade upp ett foto och detta sedan omformades till en simpsons-figur, det var fortfarande vissa av dina anletsdrag, men tecknade. Och med gul hud. 2 år efter att man använt detta i en kampanj hade siten http://simpsonizeme.com/ fortfarande 300 000 besökare i månaden.
Senast i raden är GoBarbra– en site baserad på den oerhört populära sången Barbra Streisand av Duck Sauce. Låten går ju mer eller mindre;
Nanananaaaanananananana – Barbra Streisand
Nanananaaaanananananana – Barbra Streisand
Och då är ju en logisk rolig idé att byta ut namnet Barbra Streisand mot ett annat namn, sitt eget, sin polares eller sin chefs. Här kommer nu en vassare form av engagemangsmarknadsföring; Engagemang som inte är köpt, OCH som är relevant för produkten. GoBarbra är nämligen skapat av ett mjukvaruföretag som omvanflar skriven text till tal. Vilket är precis vad du gör när du skojar med kompisars namn, delar på facebook och sprider kampanjsiten vidare och vidare. Senaste dagarna har den tidvis legat nere pga överbeastning. Bra jobbat PixNet och IVONA Software.
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.
1 kommentar
Kommentarer inaktiverade.
[…] generated content ShareJag har ju tidigare skrivit om hur det kan vara en bra idé att låta konsumenter engagera sig med ett varumärke genom […]