Facebook places och Foursquare
Många frågar sig om Facebook Places kan bli slutet för Foursquare. Tjänsterna liknar ju varandra väldigt mycket, det behövs bara att Facebook lägger till lite bagdes och poäng, så har man samma upplevelse.
Men initialt verkar utvecklingen ha varit den motsatta; Efter lanseringen av Places har registreringarna på Foursquare faktiskt ökat.. Tanken var ju också att Foursqare och Gowalla skulle integreras in i Places, och att man därmed skulle kunna bli synlig på bägge tjänsterna med hjälp av bara en incheckning. En API från FB har funnits ute ett tag och Gowalla har utnyttjat detta och byggt en integration – så verkar dock inte vara fallet med Foursquare. Mina checkins blir inte synliga i Places ännu..
En annan konsekvens av att places finns på plats är att man som affärsinnehavare måste claima sitt Place. Varje ställe som finns i places blir ju också en form av fan page på Facebook, och massor av ställen ligger ju inlagda utan att ha någon ägare. Om man är affärsinnehavare eller liknande, är det läge att gå in på FB, söka på sitt affärsnamn. Om det dyker upp i sökningarna som ett Place, klicka in på det och ansök om att få ta kontroll över det. Man behöver fylla i lite kontaktinfo och även scanna in något papper som visar att man är ägare av stället i fråga. Dagens tips!
Avslutar med en ostig amerikansk video som pratar om detta med Places för affärsverksamheter (Starbucks influence; ÄNNU en som förklarar värdet med positionering med exemplet ”checka in och få rabatt på kaffe”. Jeebus.)
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.