Cool by unassiciation – Dead space 2
Jag har någon gång nämnt det positiva varumärkeseffekten av att jobba med mobilannonsering enbart för att det bara är framåtlutade företag som tagit sig dit ännu. Eftersom så få företag gör mobila kampanjer, måste de få som gör det ändå vara bolag som har hyfsad koll. Och sådana vill man ju handla av. Detta kallar jag Cool by association.
På samma sätt kan man tänka sig Cool by unassociation. EA Games har gjort en reklamfilm för spelet Dead Space 2 som innehåller bilder på konservativa amerikanska morsor och deras reaktioner när de får se scener från det blodiga spelet. Genom att visa att det är ett spel som morsan hatar, visar man att det är ett spel som tar ut svängarna, ett spel man vill ha..
Man kopplar ju onekligen till den gamla Parental Advisory-svängen. Upprörda mammorna i Parents Music Resource Center (ledda av Tipper Gore, Al Gores fruga) vart så upprörda över elaka musiktexter att de framtvingade en varningsetikett. En varningsetikett som sedan närmas framstod som en kvalitetsstämpel för den yngre publiken..