Lätt att missa på dagensmedia.se Saatchi om digital framtid
Lite i skymundan dök det upp en intervju på Dagensmedia.se med Tom Eslinger, digital kreativ chef på Saatchi & Saatchi. Den vill man ju inte missa, så jag ger den lite plats här.
Tom är inte knivskarpt specifik i sina resonemang, men han nämner – namedroppar – de intressanta utvecklingar vi ser just nu inom digital marknadsföring. Augmented Reality, positionering, ansiktsigenkänning och övriga sätt att rikta annonsering. Ingenting som är sprängstoff direkt, men småtrevlig lösning. Tom pratar om skillnaden i attityd kring integritet – inte så att unga har mindre behov av integritet, men kanske andra typer av behov. Detta är väl också något som datainspektionens stuider pekar på, där man bl.a. är mer orolig för vad vänner och staten kan få reda på, är över vad företag kan ta reda på om dig.
Roligaste biten är det han säger om att tekniska möjligheter inte behöver betyda smarta kampanjer;
– Dessutom kommer vi få se mycket marknadsföring som helt enkelt inte är bra. En läskburk i augmented reality kan vara roligt, men det tillför egentligen ingenting.
Skön pragmatism i linje med mina egna tankar om social medier..
Lite av det som nämns i artikeln och annat AR..