Mobilmarknadsföring – i skuggan av midnattsloppet
Midnattsloppet gick av stapeln i helgen – och pinsamt nog hoppade jag av i sista minut. Kanske lika bra med tanke på hur det gick för vissa.. tragiskt.
Loppet får en dock även att fundera på en annan sak; Aktivering av sponsorskap med hjälp av nya medier. Här har våra koncernkollegor på Marvellous Mobile i UK i flera år gjort riktigt bra grejer för London Marahon. Finemang exempel på den fina devisen att inte trycka på någon ett budskap i samband med ett sponsorskap. Istället erbjuda någon ett mervärde och vara en positiv avsändare till detta.
Adidas sätter upp och sponsrar hela systemet med mobilsida och att kunna tracka din kompis som springer direkt via mobilen. Jättebra funktionalitet och Adidas ser grymma ut. Belönad med Cannes Lion och div andra priser.
Tänk att få göra något sådant för Midnatsloppet eller Sthlm Marathon.. kanske kopplat till Foursquare, Gowalla och RunKeeper. Mumma..
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.