Instagram – annonsering släppt och nya räckviddssiffror

1 oktober, 2015 Av av nilserikjonas

Idag lanserades annonsering på Instagram i Sverige. Många verkar ha fått annonser av Volvo – som tidigare tillkännagivit att de skulle vara bland de första ut.

 

Själv fick jag annonser för någon form av mobilspel med spindelmannen. Kul att se att specialformatet för att driva nedladdingar av appar såg bra ut. Inte helt säker på hur de tänkte kring målgruppsstyrning dock. Jag valde att inte ladda ner spelet.

 

image1image2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samma dag som annonseringen kommer in i Insta släpptes nya siffor från Orvesto på social medie-räckvidder. Och Instagram fortsätter att öka; Från 2,49 miljoner i mätningen i början av året till 2,7 miljoner i senaste mätningen. Värt att notera är då att Orvesto bara tittar på 16-80 åringar, så den verkliga siffran lär vara en bit över 3-miljoners-strecket.

Insta 2015

 

Andelen som är inne på Insta dagligen ligger stadigt på drygt 60%.

Insta 2

Tittar man på vilka som tillkommit som användare är det ganska brett utspritt. Största ökningen sker i 35-39 års-segmenetet där nästa 60 000 nya hittat till Instagram. Värt att notera är också att man ser en minskning men 24 000 användare bland 16-17-åringar. Lite tidigt att dra några slutsatser, men man kan ju spekulera på huruvida Snapchat börjat dra till sig de yngsta, medan Instagram blir mer ett media för 30+. En sådan utveckling skulle vara positiv för de flesta annonsörer med tanke på köpkraft.

 

 

 

Men en stor och ökande räckvidd kombinerat med flera intressanta annonsformat och styrningsmöjligheter kommer nog Instagram hamna i många medieplaner det kommande året.