Google skruvar ännu hårdare mot Mobile First
I slutet på februari gick Google ut med nyheten att man skruvar i sina algoritmer för att premiera mobilanpassade hemsidor. Kort sagt kommer de hemsidor som funkar riktigt bra i mobilen hamna högre upp i resultaten vid sökningar i mobilen. Enligt en artikel i Dagens Media var bara hälften av svenska företagssajter var mobilanpassade förra året.
Redan tidigare har Google som konsumentinforman markerat vilka sökresultat som är mobilvänliga, så man skall kunna se det innan man klickar in på sajten (se bild nedan) Nu stärks allts styrningen mot mobilanpassat ännu mer genom att bra mobila sajter kommer högre i listningarna.
Detta styrker ännu mer motiven för att mobilanpassa sin digitala närvaro. Om det tidigare mest handlat om en bra upplevelse och bra konvertering på sajten, handlar det nu om att över huvud taget få organisk trafik till sin sajt.
Google har 2 olika tester för att visa på om din sajt är mobilvänlig idag:Det lite enklare Mobilvänlighetstestet, och mer avancerade PageSpeedInsights.
Utöver den rent tekniska anpassningen, handlar naturligtvis mobilanpassning om att anpassa utseende och innehåll utifrån kundbehov; Att göra det lättnavigerat, men också anpassat efter de behov man har när man kommer in just via en mobil. Lite mer om detta har jag bland annat skrivit här och här.
UPDATE – jag har skrivit lite utförligare om detta för Resumé här.