De fetaste nya annonsformaten online 2014
Digital annonsering har länge haft en utmaning i att nu ordentlig uppmärksamhet (awareness). Digitalt har mycket spännande möjligheter kring engagemang och interaktivitet, men just uppmärksamheten är svårare att få till. En banner som täcker en tiondel av skärmen och som syns en sekund innan man scrollar förbi, har svårt att tävla med TV där man täcker hela skärmen i 30 sekunder, dessutom med rörlig bild och med ljud.
Utmaningen är att ta för sig mer av uppmärksamhet utan att bli störande. ”Färre men värre” har varit ett mantra, där publicister rensar i annonsformat och skapar större storlekar. Många har tittat på prerolls som en lösning – men i många fall har det ofta slagit över i det som irriterar konsumenter. Erik Modig skriver om de stora formatens dominans, Kristin Djerf tycker att irriterande retargeting-annonser skapar en känsla av förföljelse. Ett exempel som slagit väl ut är Youtubes TrueView-annonser; De tar fär sig med rörligt innehåll, men om konsumenten inte vill titta kan de klicka bort annonsen efter 4 sekunder.
Här måste medier kontinuerligt utveckla sig, bygga mer uppmärksamhetsskapande annonser, genom storlek, utformning eller styrning, men samtidigt vara nog att inte skapa badwill hos konsumenter.
Amerikanska Adweek har listat de 10 nya format de tyckte var bäst under 2014;
1. Google shopping campaigns
Googles nya sökresultat där du kopplas direkt till köp av olika produkter. Här kan annonsörer nu via annonseringen styra vilka produkter som syns och hur de syns.
2. Snapchats sponsrade uppdateringar
Köpt annonsering på Snapchat har ännu inte kommit till Sverige, men internationells har marknaden gillat sponsrade ”snaps”. Bra räckvidd mot unga, och konsumenter väljer själva om de vill se innehållet från annonsörer, så risken för irritation minskar.
3. Instagram sponsrade videos
Sponsrade bilder kom först, men under 2014 även sponsrade videos på Instagram. Attraktivt att kunna få ut rörligt till över 300 miljoner användare (2,1 miljoner i Sverige)
4. Facebook Premium Video
Under 2014 började videoannonser på Facebook spelas upp av sig själva, bara de var inscreen. Gav en massa mer visningar, och inte så irriterande då man enkelt kunde scrolla förbi. Dock svårt att veta om de visningar man fick vark aktivt tittande eller folk som bara var långsamma på att scrolla
5. Twitters App-Install annonser
Facebook har redan tidigare jobbat med annonser som driver direkt till nedladdningar av smartphone-appar, eller driver de som har en nedladdad app att öppna och använda den. 2014 hoppade Twitter på.
6. Tumblr. sponsrad punkt
Efter Tumblr:s namn i loggan finns en punkt. 2014 blev det möjligt att sponsra den punkten och istället lägga in sin logotyp. Onekligen ett mycket subtilt annonsformat.. Starbucks var en aktör som testade.
7. KiK sponsrad chat
Messaging-appen KiK är populär bland unga och släppte 2014 på sponsrade chattar, där varumärken kunde bjuda in konsumenter till en chat
8. Pinterest Promoted Pins
Bildbaserade inspirationssajten Pinterest erbjuder promoted Pins, ännu ej i Sverige dock. Sajten är intressant generellt med en relativt andra sociala medier något äldre, tydligt kvinnlig målgrupp. Pinterest ger mycket inlänkningar till den egna sajten vilket är intressant. Runt 850′ användare i Sverige.
9. Sponsrad streaming
Sporify, Pandora och andra erbjöd konsumenter gratis lyssnande en viss period, mot att de tittade på en reklamfilm först. Skapar väl mindre irritation om man får något tillbaka för att man ser på reklamen, men frågan är hur intresserade tittare man egentligen får?
10. Google GIFreator
En teknik från Google kopplad till en match i NFL som användes för att göra reklam för ett dataspel om just NFL. När något spännande hände i matchen skapades en digital kopia av händelsen via spelet. Från detta genererades en GIF, där konsumenter kunde lägga till sina egna kommentarer och sen dela i sociala medier. Lite svårförklarat men genialt i sin enkelhet. Annonsör ger konsument ett redskap för att prata om något de älskar på ett roligt sätt – och så lägger du bara till din logga nere i hörnet. Intressant, relevant, tar för sig, och inte alls irriterande för konsumenter.
Ett par observationer på denna lista ;
- Inget format är från ett traditionellt mediehus, listan domineras av sociala medier
- Det är till stor del konsumentaktiverade grejer, konsumenten kan välja att ta de av det – push snarare än pull
- Når man pushar ut saker är det i samma format som konsumenter använder när de pratar med varandra eller själva använder kanalerna. Annonser skiljer sig inte från dialogen konsumenter emellan formatmässigt
- Man undviker att vara alltför disruptiv, mycket av effekten hänger på att man har en bra utformning av annonsen
Kort sagt indikerar listan att den som vill skapa awareness framöver inte skall titta på absoult största fromatet, utan smartaste innehållet i kommunikationen.
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.