Antal svenskar på Pinterest

13 mars, 2013 Av av nilserikjonas

I dagarna har Pinterest släppt ett analysföretag för företagsanvändare. Man skall nu kunna följa vilka av mina bilder som pinnas, hur ofta och av vem.

 

Det här sätter ytterligare fingret på hur Pinterest blir relevant för företag, och kanske speciellt e-handlare. Genom att alla bilder skapar en länk tillbaka till företagets egen sida, blir det en bra källa till relevant trafik och bra sökoptimering. Att besökarna på pinterest till stor del tillhör en målgrupp med klassiskt distanshandelsbeteende gör det än mer relevant.

 

Så hur är då räckvidden på detta intressanta och relevanta verktyg. Fortfarande låg, men på stark framväxt, kan bli en sammanfattning. Vi har bara spridda skurar av siffror för Sverige, främsta källan är internationella enkätbaserade verktyget ComScore, där man ibland kommer över svenska siffror.

 

Svenskar på Pinterest 2013

 

Den senaste siffran jag sett är från oktober 2012, då var det 96 000 svenskar som uppgav att de besökte Pinterest. Lägger man in de andra kända användarsiffrorna och lägger på en trendgraf, ser vi en ganska stark utveckling;

Skulle man fortsätta en linjär utveckling baserat på dessa data skulle vi i mars 2012 har cirka 135 000 svenskar som använder Pinterest.

 

Det ligger ju en bit från de storslagna visioner man hade för Pinterest för runt ett år sedan, och tittar man på Google Trends så ser man att intresser verkar planat ut något, speciellt i relation till andra kommande nisch-kanaler som Instagram och Twitter (se google trends-utveckling nedan)

 

 

To be continued..