QR vs. Blippar o WiMo

19 oktober, 2011 Av av nilserikjonas

Har smakat på det här inlägget ett par dagar nu, låtet det växa fram. Men hinner inte riktigt bloggeliblogga som man vill just nu, riktigt högtryck på digitalt just nu. Men detta var tvunget att komma fram 🙂

QR-koder har ju varit uppe till diskussion ett tag. Fördelar; Skapar fördjupning och relevans i offlinemedia, grundtekniken mer eller mindre gratis. Nackdelar; inte så många som använder det just nu, finns inga egentliga sucess-cases.

Frågan är väl om QR hinner bli relevant innan offline-mobilt kopplingen tas över av NFC , incheckningar eller andra redskap. Detta är ett segment i ständig utveckling, och senaste snackisarna är väl Blippar och WiMo (bl.a. i detta utmärkta inlägg hos Savetime Sweden AB )

Blippar och WiMo är mer avancerade varianter av QR-läsare, som även kan läsa av reklamskyltar, loggor, bilder med mera. Det skapar möjligheter till snyggare lösningar, utan att behöva ha QR-koder mitt i annonsen.

 


Blippar spel kopplat till chokladkakor


WiMo kan scanna en Oreo-kaka

Den stora grejen som behöver utvecklas är väl kanske dock inte från QR-kod till bildegenkänning, utan snarare att skapa roliga 3D-animerade grejer att landa i. Hoppas det kommer med roliga case i Sverige med detta snart!