QR vs. Blippar o WiMo
Har smakat på det här inlägget ett par dagar nu, låtet det växa fram. Men hinner inte riktigt bloggeliblogga som man vill just nu, riktigt högtryck på digitalt just nu. Men detta var tvunget att komma fram 🙂
QR-koder har ju varit uppe till diskussion ett tag. Fördelar; Skapar fördjupning och relevans i offlinemedia, grundtekniken mer eller mindre gratis. Nackdelar; inte så många som använder det just nu, finns inga egentliga sucess-cases.
Frågan är väl om QR hinner bli relevant innan offline-mobilt kopplingen tas över av NFC , incheckningar eller andra redskap. Detta är ett segment i ständig utveckling, och senaste snackisarna är väl Blippar och WiMo (bl.a. i detta utmärkta inlägg hos Savetime Sweden AB )
Blippar och WiMo är mer avancerade varianter av QR-läsare, som även kan läsa av reklamskyltar, loggor, bilder med mera. Det skapar möjligheter till snyggare lösningar, utan att behöva ha QR-koder mitt i annonsen.
Blippar spel kopplat till chokladkakor
Den stora grejen som behöver utvecklas är väl kanske dock inte från QR-kod till bildegenkänning, utan snarare att skapa roliga 3D-animerade grejer att landa i. Hoppas det kommer med roliga case i Sverige med detta snart!
[…] AR-läsare som kan användas av flera annonsörer. Inom samma fält finns appar som Junaio eller Blippar. Absolut har valt den andra vägen; Att skapa sin egen app. Finns ju både för och nackdelar med […]
[…] mot många andra försök (man minns t.ex. aftonbladet Taggat) så är detta inte baserat på QR-koder av något slag, utan istället på Augmented reality med bildigenkänning. Skillnanden är alltså […]