Foursquare och Gowalla användare Sverige
Medan Foursquare och Gowalla firar stora framgångar internationellt (4sq 9 miljoner användare och incheckning från rymden, Gowalla över 1 miljon användare) verkar det gå lite långsammare i Sverige. Medan man i USA lyckades övervinna hotet från Facebook Places och faktiskt fortsätta växa, ser det ut som att man aldrig kom upp i kritisk massa i Sverige, och att de media- och webbmänniskor som var ivriga att börja testa nu har tappat intresset.
Jag har tidigare gjort räkneexempel på detta utifrån Google Ad Planner, och om man tittar på samma siffror igen ser det svagt ut. Svenska besök på Foursquare.org har minskat från 24K till 15K, motsvarande för Gowalla är från 120K till 93.
Med tidigare matematik innebär det att vi har
13 000 Foursquare-användare
93 000 Gowalla-användare
i sverige just nu, en minskning för bägge plattformarna, dock inte med drastiska siffror. Båda plattformarna har ju nyligen uppdaterats också, men det är tydligt att tillväxten inte är lika stark som globalt. Vi får se vad som händer i och med dagens lansering av Facebook Deals..
Unika svenskar per dag på Gowalla.com, källa Google Ad Planner
Registrerade användare Foursquare, källa Business2community
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.